top of page

Sledovanie televízie v detstve ovplyvňuje zdravie v dospelosti

Jan 13

3 min read

2

21

0

Nový výskum ukazuje, že čas ktorý deti strávili pred televízorom, môže mať dlhodobý vplyv na ich zdravie v dospelosti. Bez ohľadu na to, ako často sledovali televíziu neskôr ako dospelí, hlavný vplyv vychádza práve z ich detských návykov.¹


Televízia a zdravie v strednom veku


Výskum na Novom Zélande odhalil, že ľudia vo veku 45 rokov, ktorí v detstve sledovali viac televízie, mali vyšší krvný tlak, vyššiu mieru obezity a menej efektívne využívali kyslík počas fyzickej aktivity v porovnaní s tými, ktorí v detstve sledovali televíziu menej.¹



„Spôsob akým rodičia a spoločnosť vychovávajú deti, ovplyvňuje ich zdravie počas celého života,“ uviedol Dr. Thomas Robinson, odborník zo Stanford University.




Návyk začína v detstve


Výskumný tím použil údaje od takmer 900 ľudí narodených v Dunedine (Nový Zéland) v rokoch 1972 a 1973. Ich rodičia, alebo samotné deti nahlasovali čas strávený pred televíziou vo veku 5 až 15 rokov, ako aj neskôr vo veku 32 rokov.


Výsledky ukázali, že bez ohľadu na pohlavie, BMI vo veku 5 rokov, či ekonomickú situáciu rodiny, deti, ktoré sledovali viac televízie, mali v dospelosti oveľa horšie metabolické zdravie.¹



Vedúci autor štúdie Dr. Bob Hancox z University of Otago vysvetlil, že sledovanie televízie v detstve pravdepodobne nahrádza príležitosti na pohyb a môže narušiť spánok. „Takmer každá bdelá aktivita spotrebuje viac energie ako sledovanie televízie,“ uviedol.²


Vplyv na stravovanie a metabolizmus


Okrem iného, sledovanie televízie môže tiež ovplyvniť stravovacie návyky. Deti majú pri sledovaní televízie tendenciu viac jesť, pričom reklamy často propagujú nezdravé jedlá.³ Navyše správanie z detstva môže meniť expresiu génov, čo vedie k dlhodobým zmenám v metabolizme.⁴



„Správanie v detstve môže spôsobiť poškodenie tela, ktoré urýchľuje problémy v budúcnosti,“ dodal Dr. Thomas Robinson.



Dobrou správou však je, že mnohé z týchto negatívnych účinkov sú reverzibilné. Fyzická aktivita a zmena stravovacích návykov môžu pomôcť zlepšiť zdravie aj v dospelosti.



Čo to znamená pre dnešné deti?


Dnešné deti čelia ešte väčším výzvam. Správa z roku 2019 ukázala, že tínedžeri trávia pri obrazovkách v priemere 7 hodín denne, čo nezahŕňa čas strávený pri školských aktivitách.⁶ Deti do 3 rokov dnes strávia dvojnásobne viac času pred obrazovkami ako v roku 1997.⁷



Počas pandémie sa čas pred obrazovkami ešte zvýšil, deti trávili denne o dve hodiny viac pred obrazovkami, pričom tento nárast sa úplne neznížil ani po návrate do škôl.⁸



„Vytvorili sme pre deti toxické prostredie, ktoré sťažuje rodičom zabezpečiť zdravé podmienky,“ uviedol Robinson. Táto výpoveď zdôrazňuje, aké náročné je v dnešnom svete zabezpečiť deťom prostredie podporujúce ich fyzické aj duševné zdravie. Moderná spoločnosť je preplnená faktormi, ktoré prispievajú k nezdravým návykom: nadmerný čas strávený pred obrazovkami, neustále dostupné technologické zariadenia, marketing nezdravých potravín zacielený na deti či nedostatok bezpečných priestorov na pohyb a hru.


Riešenia do budúcnosti


Dr. Robinson si myslí, že výskum by sa mal viac zameriavať na riešenia, ktoré by pomohli rodičom, školám a celej spoločnosti vytvárať zdravšie prostredie pre deti. „Nikdy nie je neskoro osvojiť si zdravšie návyky, ale nikdy nie je príliš skoro začať,“ dodal.



Zdroje

  1. Hancox, B., et al., The Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study (2023).

  2. Screen Time and Childhood Obesity, Pediatrics Journal (2020).

  3. Eating Behavior and Media Influence, American Journal of Clinical Nutrition (2019).

  4. Epigenetics and Childhood Habits, Nature Reviews Genetics (2021).

  5. Physical Activity and Glucose Regulation, Journal of Diabetes Research (2020).

  6. Screen Time Trends in Adolescents, Common Sense Media Report (2019).

  7. Media Use in Early Childhood, JAMA Pediatrics (2019).

  8. Screen Time Increase During COVID-19, The Lancet Child & Adolescent Health (2023).


Comments

Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page